AUTOR: mgr Barbara Warzocha nauczyciel kształcenia zintegrowanego w Szkole Podstawowej im. Papieża Jana Pawła II w Bełżcu
TEMAT PUBLIKACJI: Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy I - III
BLOK TEMATYCZNY: Zdrowy styl życia
TEMAT DNIA: Co mogę zrobić, aby być silnym i zdrowym?
Spotkanie integracyjno – edukacyjne z udziałem pielęgniarki szkolnej.
Cele: - poznanie specyfiki pracy w Służbie Zdrowia, - poznanie podstawowych sposobów dbania o swoje zdrowie, - rozwijanie umiejętności przewidywania skutków swojego zachowania i innych, związanego ze zdrowiem, - propagowanie zdrowego stylu życia, - budzenie odpowiedzialności za własne zdrowie i życie, - integracja uczniów klas 0, I-III poprzez pracę w zespole, połączenie rywalizacji z dobrą zabawą.
Przebieg zajęć I. Powitanie – zabawa „Ludzie do ludzi”.
II. Prezentacja uczniów klas I -III w zakresie wiedzy, umiejętności, postaw, związanych z tematyką zajęć: Część I 1. Montaż słowno- muzyczny: a) „Źródła zdrowia”- prezentacja utworów poetyckich np.
FRASZKI – CZYŚCIOSZKI
Kąpiel w ciepłej wodzie co dzień sprzyja zdrowiu i urodzie.
Kto się chętnie, często myje, mało cierpi, długo żyje.
Mamo, twoja córka ma zęby jak wiewiórka! - Tak, że, córeczko, bo dbasz o nie. Myjesz rano i wieczorem.
UCIECZKA
Uciekło ode mnie zdrowie. Dokąd poszło? Kto mi powie.
Tam go poszukaj, gdzie jabłka i jarzyny, bo zdrowie ponad wszystko lubi witaminy.
DOBRE RADY
Jedz owoce i jarzyny. W nich mieszkają witaminy. Kto je sobie lekceważy, musi chodzić do lekarzy.
GIMNASTYKA
Raz, dwa, trzy, cztery, skłon i przysiad, skok i siad. Dziś w szkole gimnastyka, każdy biegnie rad.
Poruszymy wszystkie mięśnie, Przeciągniemy stawy, Żeby potem iść z ochotą Do innej zabawy.
Raz, dwa, trzy, ćwiczę ja, ćwicz i ty.
b) Inscenizacja pt. „Na urodziny marchewki” – ilustracja ruchowa piosenki z wykorzystaniem warzyw – kukiełek.
III. Zasady służące zachowaniu zdrowia – pogadanka pielęgniarki.
IV. Wywiad uczniów z pielęgniarką na temat pracy w Służbie Zdrowia oraz w związku z tematem zajęć - pytania inspirowane stopniem zainteresowania i pomysłami uczniów.
V. Prezentacja uczniów. Część II. a) „ Jak zadbać o swoje zdrowie? – wypowiedzi na temat historyjek typu „exempla-ficta”.
● Rozmowa: - co to znaczy być chorym; - jak się wtedy czujecie; - co to znaczy być zdrowym; - jak się wtedy czujecie; - wymień zasady, których przestrzeganie pomaga być zdrowym.
● Zabawa ruchowa - wstaną te dzieci, które zjadły dziś śniadanie i podskoczą 3 razy; - wstaną te dzieci, które jedzą owoce na II śniadanie i zrobią 3 przysiady; - klasną przed sobą te dzieci, które założyły rękawiczki w drodze do szkoły; - klasną nad głową te dzieci, które umyły rano zęby, - narysują nogą 3 kółka te dzieci, które lubią pić mleko.
● Opowiadania Czytanie przez ucznia historyjek, gdy dzieci usłyszą o jakimś zachowaniu nie służącym ich zdrowiu, klasną. Po każdym sygnale nauczyciel prowadzi rozmowę: - dlaczego klasnąłeś? - Powiedz, jak mógłby zachować się bohater opowiadania, by jego zachowania służyły zdrowiu.
Przykłady: 1. Zbyszek lubił smak lekarstw, które lekarz dał mu kaszel. Już był zdrowy, ale otworzył szafkę i sięgnął po butelkę, aby się trochę napić. 2. Była bardzo późna noc. Kasia siedziała w fotelu i oglądała film w telewizji. Chciało jej się spać, ale postanowiła obejrzeć jeszcze jeden film. 3. Mama przygotowała Krzysiowi śniadanie. Przed jedzeniem Krzysiek bawił się ze swoim psem. Nagle spojrzał na zegarek, chwycił tornister i wybiegł do szkoły. 4. Był mroźny poranek. Rafał spojrzał przez okno i zobaczył, jak jego koledzy ślizgają się na podwórku. Szybko chwycił kurtkę i wybiegł z domu. Szalik i czapka zostały na wieszaku. 5. Przed kolacją Magda otworzyła szafkę, gdzie jej mama zwykle trzymała słodycze. Wzięła torebkę z cukierkami i zaniosła ją do swojego pokoju. Odrabiała lekcje i jadła cukierki.
b) „Od kogo (od czego) zależy to, czy będą się dobrze czuły?” – zadania praktyczne w zespołach w oparciu o historyjki „exempla-ficta”.
● Rozmowa: „Czy znacie przykłady sytuacji, w których my sami lub inni ludzie mogą zaszkodzić naszemu zdrowiu?”
● Ćwiczenie Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Każda grupa ma za zadanie odpowiedzieć na pytania zawarte w krótkich tekstach czytanych głośno przez nauczyciela. Przed rozpoczęciem ćwiczenia nauczyciel przekazuje grupom dwie plansze (jedna grupa otrzymuje planszę „My sami”, druga – „Inni ludzie”). Zadania zawarte w tekstach kierowane są na przemian – raz do jednej i raz do drugiej grupy dzieci.
Propozycje zadań dla grupy „My sami”. ☻ Wasz przyjaciel jest chory na grypę. Dzwoni do was i zaprasza na wspólną zabawę. Czy poszlibyście bawić się do chorego kolegi? ☻ W lodówce jest kawałek szynki. Jesteście bardzo głodni, ale ten ☻ Janek miał dzisiaj pięć lekcji. Przez cały czas siedział w klasie, w której zamknięte były wszystkie okno. Do domu wrócił zmęczony i z bólem głowy. Jak myślicie – dlaczego Janka bolała głowa?
Propozycje zadań dla grupy „Inni ludzie”. ☻ Jest lato. W lodziarni przygotowywane są pyszne lody. Pan , który przygotowuje lodowe pyszności, dodał do nich nieświeżej śmietany. Może nikt się nie zatruje – myśli. Czym może się skończyć taki postępowanie? ☻ Janek pływał wczoraj w basenie. Bardzo często zanurzał w wodzie głowę i nurkował. Dzisiaj szczypią go oczy i nie może czytać. Pani pielęgniarka w szkole powiedziała, że to dlatego, że woda w basenie jest niezbyt czysta... – Kto zawinił?
VI. Podsumowanie. Po zakończonym ćwiczeniu nauczyciel przypina na tablicy główne wnioski z zajęć: ☼ Pamiętaj, że aby być zdrowym, trzeba być także ostrożnym! ☼ Nie jedz nieświeżych potraw i pokarmów! ☼ Nie bój się świeżego powietrza, szczególnie wtedy, gdy pracuje twoja głowa! ☼ Uprawiaj sport, gimnastykę! ☼ Wysypiaj się! ☼ Jak się bawisz, uważaj na siebie i innych! ☼ Gdy nie wiesz, co masz zrobić, poradź się kogoś dorosłego!
Zajęcia kończą się wpisem do zeszytu następujących zdań: „Każdy człowiek, może sam bardzo dużo zrobić, aby czuć się dobrze, i zachować zdrowie. Musi tylko nauczyć się samemu chronić przed chorobą i szukać ludzi, którzy pomogą mu być zdrowym!”
VII. Prezentacja uczniów. Część III. Konkurs – tworzenie plakatu „Żyj zdrowo” – praca w zespołach.
VIII. Rozdanie ulotek informacyjnych związanych z tematem promocji zdrowia. Nagrodzenie uczniów – autorów najlepszych prac konkursowych. IX. Pożegnanie.
Po skończonym cyklu zajęć uczniowie uczestniczą w „zabawie wtajemniczonych” i zdobywają stopień „Higienista”
„Higienista”
► Znam sposoby racjonalnego odżywiania się.
► Dbam o higienę osobistą i jamy ustnej.
► Rozumie potrzebę prowadzenia higienicznego trybu życia.
► Ubieram się odpowiednio do warunków atmosferycznych.
► Wiem, że ruch i uśmiech to zdrowie.
► Rozumiem potrzebę szczepień ochronnych.
Bełżec, 23. 11. 2004 r.
Certyfikat potwierdzają:
Pielęgniarka – p. Elżbieta Marynicz
Wychowawczyni – p. Barbara Warzocha
Materiały źródłowe:
Charzyńska – Gula M.(red.) – Środowiskowy program wychowania zdrowotnego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, Lublin 1997. Kołodziejczyk A., Czemierowska E. – Spójrz inaczej, Kraków 1993. Burakowska E., - Co kto lubi? Społeczny Komitet Walki z Gruźlicą i chorobami płuc, Warszawa 1986. |